lördag 7 januari 2017

Atla - valet av isländsk fårhund

Flera olika hundar och hundraser har funnits i mitt liv. Mötet med min första isländska fårhund glömmer jag aldrig.

Jag var på nordiska mästerskapen för islandshästar i Herning, Danmark. Jag tror året var 2004. På läktaren mötte jag en underbar liten röd tik. Hon var den vackraste, vänligaste och underbaraste lilla hund jag mött. Det var en isländsk fårhund. Detta möte kunde jag aldrig glömma, det etsade sig fast i själ och hjärta, och jag bestämde mig då att en isländsk fårhund definitivt skulle flytta in till mig någon gång.

Det dröjde ända till sommaren 2013...

Under årens lopp tjuvkikade jag på hemsidor, bilder, Facebook o.s.v. Det var inte lätt att träffa på någon isländsk fårhund då de inte är så vanliga i Sverige, framför allt inte i Skåne där jag bor. Då och då stötte jag dock på en goding på någon tävling när vi var ute med islandshästarna.

Vid kontakt med olika kennlar i Sverige och Danmark förstod jag att det ofta var lång kö på valplistorna och inte särskilt många kullar fanns att tillgå. 

Sommaren 2013 när jag var ute på nätet och sökte runt dök Atla upp, som av en slump fast ändå meningen! Jag kontaktade genast Sandra, Atlas uppfödare, och tänkte att såklart finns det inte någon valp till mig, i alla fall inte någon tik. Men Sandra sa "Jodå jag har en tik som du kan få komma och träffa". Det fantastiska i historien var att Sandra bodde i Skåne! Allt var liksom meningen! Vi kastade oss in i bilen och for iväg. Väl hos Sandra och hennes familj fick vi träffa tre godingar och deras fina mamma. Atla, Alda och Álfur, underbara, busiga, lekfulla och vänliga godingar!💞


Atla till höger 💓

Det var kärlek vid första ögonkastet och beslutet var enkelt att ta! Sandra godkände oss och Atla hämtades bara några dagar senare. Vilken lycka!




Atla är min allra bästa vän och ständiga följeslagare, hon finns alltid vid min sida och hon ger mig så mycket glädje! De människor vi "lärt känna" via rasgemenskapen är helt fantastiska!

Stort tack till dig Sandra för förtroendet!

Ibland tvivlar jag på att Atla har det bäst hos mig då jag är ensamstående och jobbar heltid vilket innebär ensamma dagar för Atla. Jobbar dock nära och kan när jag har långa dagar gå hem mitt på dagen.

Min dröm är en kull valpar och kanske, kanske blir drömmen sann i vår...









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar