torsdag 5 januari 2017

Hur fick Vildagården sitt namn?

Mitt första islandssto hette Isafold frá Kadalstödum. Hon var en dröm för mig och den vackraste häst jag sett! Att vara ridhäst var inte hennes favoritsysselsättning utan hennes mission i livet var att vara mamma. Isafold visade sig vara ett fantastiskt avelssto. Jag är så glad över att jag litade på min egen känsla och valde att betäcka henne. Hingstar valdes med omsorg och första hingsten, Flipi från Österåker, valde jag då han hade en mycket jämn avelsbedömning och för att hans avkommor alltid varit fantastiska exteriört.

Första avkomman döpte jag till Vilda från Ängdala (mitt dåvarande gårdsnamn). Hon föddes en kall natt i april. Jag önskade mig ett silversvart sto och det fick jag. Vilda är ett fantastiskt avelssto även hon. Hon är högt bedömd, blev världens högst bedömda silversvarta sto faktiskt! Vilda såldes tyvärr som unghäst men har fått ett fantastiskt liv på Frihamra gård. Hon har fått flera fantastiska avkommor, alla ston.

Mitt och Isafolds liv skildes tyvärr åt alldeles för tidigt. Jag fick bara två avkommor, Vilda och Dimmalimm. Isafold bor numera i Norrland och har det riktigt bra.

På fotot ser ni Isafold, dräktig med Vilda.

Vildagården är alltså döpt efter Vilda, min första uppfödning och älskade Isafolds dotter.❤️


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar